Wednesday 13 October 2010

Digitale fortellinger

I dag snakket vi om hvordan vi kan bruke IKT i skrivingen. Jeg fant denne nettsiden som jeg tror er relevant og en kjempeidé:

http://stud.hsh.no/arbeider/2007/Fortell/index.htm

På denne siden står det beskrevet hvordan du kan lage ei digital fortelling, dvs ei fortelling med bilder eller film hvor du tar opp stemmen (til fortelleren).
Prosessen er delt opp i 7 steg og dette er en gruppeprosess (prosessorientert-skriving). Gruppen skal først lage et manus- eller  ei fortelling.
På siden blir elevene hjulpet på veien. Elevene får råd til å tenke på "7 elementer" når de lager fortellingen: Poeng, tempo, spenning, følelse, musikk, lyd og bilde, og fortellerstemme. Hvert av disse elementene blir utdypt videre på siden.
Det er også informasjon til læreren på denne siden, som forklarer hvordan du som lærer kan bruke dette programmet, og hvordan du kan vurdere resultatet.

På denne siden kan du se på noen (enkle) eksempler: http://lindesnes-skolene.wikispaces.com/Digital+historiefortelling

Jeg synes dette virker spennende, og jeg tror denne metode vil motivere elevene!

2 comments:

  1. God ressurs som jeg også pleier å anbefale.

    ReplyDelete
  2. Kjempeflott side! Deter alltid flott med konkrete ideer og forslag til bruk av IKT.

    Jeg tror dette er en type arbeidsmetode som kan kreve litt trening, både for lærer og elever, men ar absolutt verdt å jobbe med.

    ReplyDelete